Sellest kevadest saati on ilmunud palju erinevaid artikleid, mis kirjeldavad nii Põhja-Ameerika suurlinnade kahekümne erineva matcha latte, frappe ja affogato valikuga salongides “sold out” silte kui ka Jaapani teepoodides toimuvat mürglit, kuidas turistid krahmavad loetud minutite jooksul kokku kõike, mis lettidele asetatakse, ilma et saaks neile arusaamatute kirjadega pakendilt täpselt arugi, millega tegu on. Peaasi, et roheline, pulber ja tervislik. Tundub uskumatu. Selline on sotsiaalmeedia mõju ja võim tänapäevases maailmas ning matcha tõeline populaarsus, mille poole oleme isegi oma tagasihoidlikul moel kaks kümnendit vaeva näinud – lihtsalt, kui soovitu viimaks käes, kujutasime ette ehk kuidagi teisiti.
Jaapani rohelise pulbertee ehk matcha maailmas on probleemid podisenud pinna all juba aastakümneid, viimased äärmiselt laia kõlapinnaga TikToki trendid on lihtsalt katalüsaatoriks ja viimaseks piisaks karikasse, mis päädib sõnapaariga “sold out”. Rääkides pikemaajalistest probleemidest, tuleb kahtlemata välja tuua Jaapani rahvastiku kiiret vananemist, äärmiselt madalat sündimust ning sarnaselt paljudele teistele teed tootvatele riikidele, on põlvkonnavahetus teeaias raske tulema – põllumajandus ei ole populaarne valdkond, mida õppida, ning lapsed ei soovi oma vanemate ärisid üle võtta. Teeaedade hulk on Jaapanis viimase kahekümne aastaga kuivanud kokku neljandikule varasemast. Kodumaine tarbimine on samuti olnud pidevas langustrendis – noorema generatsiooni jaoks on roheline tee jätkuvalt igav ja vanamoeline, teetseremoonia kunagine vanaema hobi. Tootjad on suunanud oma fookuse madalama kvaliteediga kiirete take-away ja pudeldatud jookide jaoks sobiliku matcha valmistamisele.
Välismaine nõudlus on viimastel aastatel seevastu jõuliselt kasvanud, eriti USA, Euroopa ja teiste Kagu-Aasia riikide seas ning see on loonud mõneti skisofreenilise olukorra, kus kiireid lahendusi just kui polegi. Jaapanis on tee tootmine väga kõrgtehnoloogiline ning selle suurendamine nõuab suuri investeeringuid – nii tööjõu, masinate, kui ka uute põllulappide kasutusele võtmise, mis hakkavad end tagasi teenima alles aastate pärast, kui tee korjeküps, näol. Kõrgkvaliteetse matcha puhul on oluliseks pudelikaelaks ka teetaimede varjutamisega seonduv ning tee traditsiooniliste kiviveskitega jahvatamine – nimelt suudab üks veski valmistada tunnis vaid 30-50 grammi teed, kuna teed tuleb liigselt kõrge temperatuuri ja lehtede kõrvetamise vältimiseks jahvatada aeglaselt. Siin tuleb appi innovatsioon - uued õhusurvel töötavad jahvatid, mida võetakse järjest enam kasutusele, on tihti häid tulemusi andnud, kuid on seevastu kallid. Riik on algatanud küll mitmeid toetusprogramme, mis suunab muuhulgas sencha rohelise tee valmistajaid matcha tootmisesse, aga kõik toimub aegamööda ja vaevaga. Väljakutseid esitab ka muutuv ilmastik ühes tugevate vihmade, kuumalainete ja ootamatute külmakahjudega. Mõnes piirkonnas võis eelmine aasta täheldada kuni 70 protsendilist saagikadu, kuulsas Uji piirkonnas läks see kevad kuumalainete tõttu neljandik saagist aia taha.
See kõik tähendab, et vähemalt lühiajaliselt, lähimate aastate jooksul on oodata matcha hindade järk-järgulist kasvu. Esmane šokk on turul juba toimunud. Ka meie oleme pidanud oma tootevaliku taas üle vaatama ja vanadest armastatud teedest loobuma uute kasuks (mõned juba kohal, teised peatselt tulemas), sest mitmete meie varasemalt valikus olnud matchade hinnad on üleöö kasvanud kolmekordseks (ning see pole turul veel hinnalagigi). Turg on volatiilne, palju on ülepakkumist ja lepingute murdmist ning ühtlasi ka mujal, väljaspool Jaapanit kasvatatud rohelise pulbertee matcha pähe pakkumist. Lisaks tavapärasele Hiinas ja Taiwanis kasvatatud rohelisele pulberteele võib leida järjest enam ka Põhja-Tais ja Vietnamis kasvatatud teesid – seniste aastakümnete jooksul meil palju häid kogemusi selliste imitatsioonidega paraku pole olnud, aga kunagi ei saa öelda eikunagi.
Kõik ei ole kahtlemata halb, igas olukorras on ka võitjaid ja praegu, paisutatud hindade valguses on selleks farmer ise, kes kahtlemata seda enim väärib. Võib-olla on tegu vajaliku ajajärguga, mis toob valdkonda värsket tööjõudu, investeeringuid ja prestiiži. Lootus on, et madala kvaliteediga matcha imitatsioonide turule paiskumisega muutuvad ka joojad järjest teadlikumaks matcha erilisest kvaliteedist ning oskavad seda paremini väärtustada ja rohkem hinnata – mitte ainult lattetassis!
Morimotod, meie Ikigai matcha valmistajad.
Üks Morimotode põllulappidest - paistvad tumedad read on varjutamiseks katetega kaetud taimed.
